Koszty najmu biura- co może nas zaskoczyć?

kalkulator biuro

Chcąc wynająć przestrzeń biurową pod prowadzenie własnej działalności, oczywiście, przede wszystkim trzeba brać pod uwagę koszty. To właśnie opłaty związane z wynajmem lokalu będą należały do kosztów stałych prowadzenia firmy, które możemy mocno odczuć po kieszeni. Jednakże, o ile możemy być świadomi tego, jakie są koszty najmu biura, które będziemy ponosić co miesiąc, warto też przygotować się na ewentualne koszty dodatkowe, które mogą nas zaskoczyć.

Koszty podstawowe- czynsz oraz media

Najbardziej oczywistym i podstawowym kosztem jest oczywiście czynsz, czyli ustalona, stała kwota, którą co miesiąc płacimy osobie, która nam lokal wynajmuje. Czynsz może być jednak zmienny w czasie. Bo wyobraźmy sobie sytuację, kiedy wynajmujemy jakiś lokal bardzo długo- w górę idą zarobki i ceny, a co za tym idzie osoba, która lokal nam wynajmuje najprawdopodobniej będzie też chciała podnieść nam czynsz. Najlepiej, aby zapis związany z taką możliwością znalazł się w umowie. Czymś innym jest rozsądne podniesienie czynszu, kiedy jest to konieczne, a czymś innym jest podniesienie czynszu zaraz po podpisaniu umowy na przykład o połowę.

Media najczęściej są w całości płacone przez najemce w zależności od zużycia. Jeśli boimy się, jak wysokie mogą to być opłaty, możemy poprosić osobę, która nam lokal wynajęła, aby nam pokazała przykładowe rachunki z wcześniejszych miesięcy, abyśmy mieli świadomość tego, jak wysokie mogą to być koszty.

Kaucja i zabezpieczenie umowy?

Zapis o zabezpieczeniu umowy może na przykład dotyczyć kaucji gwarancyjnej. W pewien sposób także są to koszty najmu pomieszczenia biurowego, które powinniśmy wziąć pod uwagę. Polega to na tym, że osoba wynajmująca lokal wymaga wpłaty określonej kwoty na poczet zyskania pewności, że wynajmujący wywiąże się ze wszystkiego, co zostało zawarte w umowie. Powinno zostać dokładnie określone, po jakim czasie kaucja zostaje zwrócona najemcy. Powinniśmy być przygotowani na to, że wysokość takiej kaucji może nas naprawdę zaskoczyć, gdyż w przypadku niektórych lokali może to być spora kwota.

Co w przypadku remontu?

Ważną kwestią jest też to, kto pokrywa koszty ewentualnego remontu. Czasem już podczas oględzin staje się jasne, że lokal będzie wymagał remontu, ale osoba wynajmująca nie chce go przeprowadzać. Możliwe są trzy opcje- koszty remontu w całości może pokryć właściciel, mogą się tymi kosztami podzielić, albo też w całości pokryje je najemca. Jest to kwestia umowna, a wszelkie ustalenia, jakie w tym temacie zostaną podjęte również, dla naszego bezpieczeństwa, powinny znaleźć się w umowie.

Tak naprawdę- to umowa najmu jest dla nas kluczowym dokumentem, który powinien regulować kwestie sporne. W razie konieczności zawsze będzie można odnieść się właśnie do tego dokumentu, przy czym stanowi on zabezpieczenie dla obu stron. Dlatego też zawsze świadomie czytajmy to, co podpisujemy, aby uniknąć rozczarowania i nie być zaskoczonym. Szczególnie jest to ważne w przypadku umów zawieranych na naprawdę długi okres czasu- konsekwencje tego, co podpiszemy mogą być dla nas dotkliwe przez wiele lat, a właściwie- przez cały okres trwania umowy.

Artykuł został przygotowany przy współpracy z: https://www.herbewo.krakow.pl/